Shao Fan

Between truth and illusion


Juli 2020 | Het Noord Brabants Museum | 's-Hertogenbosch | De Chinese hedendaagse kunstenaar Shao Fan (Beijing, 1964) combineert schilder-, tekenkunst en design met een diepgaande kennis van de Chinese cultuur. Hij is een meester in de techniek van de klassieke inkttekening. Op zijn monumentale werken staan merendeel dieren geportretteerd. Between truth and illusion is zijn eerste solotentoonstelling.



Fan ziet met name het konijn en de haas als hybride wezens tussen mens en dier. Daarmee sluit hij aan bij een traditie: het konijn en de haas zijn terugkerende onderwerpen in de traditionele Chinese kunst en ambachten. In China heeft men de neiging geen onderscheid te maken tussen deze twee legendarische diersoorten. In de taoïstische traditie worden ze geassocieerd met onsterfelijkheid en een lang leven. Ook ziet het taoïsme mens en dier als gelijkwaardig. Om dit kracht bij te zetten, werkt Fan op groot formaat waardoor het konijn je letterlijk aankijkt.

Het tekenen op papier wordt in China nog veel gedaan. Fans werkwijze vereist grote concentratie en is daardoor bijna meditatief. Hij brengt minutieuze lijntjes aan die pas zichtbaar worden als je zijn doeken van dichtbij bekijkt. De lijntjes hebben een link met kalligrafie. De overgang van het onderwerp en de achtergrond zijn heel zacht en atmosferisch. De veelal dieren die hij schildert worden meestal frontaal geportretteerd. De achtergronden zijn afwezig of een landschap dat gebaseerd in op traditionele Chinese schilderkunst zoals Shanshui. 



De invloed van de traditie zien we ook terug in zijn sierlijke sculpturen. Fan was één van de eerste Chinese kunstenaars die de grenzen tussen visuele kunst en design verkende. Zijn sculpturen verwijzen naar de meubelen van de traditionele Ming-stijl. Ze zijn ontstaan doordat hij geïnteresseerd was in de ingenieuze verbindingen tussen de elementen van de meubelen. Door deze te ontmantelen ontstonden zijn sculpturen. De suggestie van een gebruiksvoorwerp is zeker nog aanwezig maar uiteindelijk toont hij alleen de essentiële lijnen van het meubel. In de presentatie van Het Brabants Museum is dit fantastisch benadrukt door de goede belichting waardoor deze lijnen ook mooi als schaduw zichtbaar zijn.

Bron: Samen met WBOOKS heeft Het Noord Brabants Museum de catalogus van de expositie hier gratis digitaal beschikbaar gesteld. 


ad 1. Rabbit portrait Jiawu 7 | 2014 | Coloured ink on rice paper | The artist and Galerie Urs Meile | Beijing-Lucerne
ad 2. Rabbit shadow | 2018 | Ink on rice paper | The artist and Galerie Urs Meile | Beijing-Lucerne


ad 1. Portrait of an eagle | 2013 | Oil on canvas | private collection | Switzerland
ad 2. Half an apple Guisi 2 | Oil on canvas | The artist and Galerie Urs Meile | Beijing-Lucerne


ad 1. Black portrait no. 4 | 2018 | Ink on rice paper | The artist and Galerie Urs Meile | Beijing-Lucerne
ad 2. Black portrait no. 2 | 2018 | Ink on rice paper | Sigg collecion


Back to Top