LA Colors from Amsterdam



Juli 2019 | Begin dit jaar heeft mijn vriendin Lousmijn van den Akker haar studio gesloten en is ze met pensioen gegaan. Een moment van afscheid, maar de studio is er nog. En dat geeft mij de kans om één van de meest kleurrijke en inspirerende vrouwen uit de textielwereld en haar unieke werkplek te portretteren.

Lousmijn heeft een uitzonderlijk talent. Sinds zij in 1987 haar studio begon, publiceerde zij tweemaal per jaar het mooiste en meest waardevolle kleurtrendboek van de business. Ik ken haar sinds die begindagen en heb altijd met veel bewondering gezien hoe zij ieder boek weer in staat was om opnieuw te beginnen. Ieder seizoen een creatieproces alsof het de eerste keer was, met de onzekerheid en kwetsbaarheid die daarbij horen. Maar ook, steeds weer, een nieuw produkt van uitzonderlijke kwaliteit afleveren.

De kleurtrendboeken van Lousmijn werden gekocht door vooraanstaande spelers in de textielindustrie. Wevers herkennen in Lousmijn een vakvrouw die hun specifieke vaktaal spreekt. Je kan gerust stellen dat de unieke manier waarop Lousmijn haar kleurcombinaties maakte, een door niemand geëvenaarde 'craft' is. De combinaties werden draadje voor draadje met de hand gewikkeld. Een uitspraak van haar was: 'Als ik een idee kan wikkelen, dan is er een weverij die het kan weven'. Voor de weverijen rondom het Comomeer in Italië is ze ‘textiel-royalty’. Haar werk inspireerde de weverijen tot het maken van nieuwe kleurcombinaties en dessins in stoffen voor couture collecties van bijvoorbeeld Chanel, Gucci, Prada, Dries van Noten, Paul Smith, Salvatore Ferragamo en Hermès. Een waarlijk koninklijk track record.

Behalve weverijen waren het ook grote merken die zich bij het samenstellen van hun collecties lieten inspireren door de boeken van Lousmijn. Ik herinner me dat ik een keer met Lousmijn in New York in een taxi zat en zij, terwijl we Fifth Avenue afreden, de winkels aanwees waarmee ze had samengewerkt. Hier in alfabetische volgorde: ABC Carpets, Ann Taylor, Calvin Klein, G-Star, Kenneth Cole, Macy's, Nike, Ralph Lauren, Victoria Secrets. Ik ben er vast één vergeten.

Maar Lousmijn weet dat er meer is in de wereld dan luxe winkelstraten. Naast de trendboeken heeft ze ook jarenlang gewerkt voor de Verenigde Naties en diverse ontwikkelingsorganisaties om weverijen in opkomende economieën, met name in India, Nepal en Bangladesh, te helpen om producten te maken die het goed doen in Europa en Noord-Amerika. Zo heeft ze bijvoorbeeld gewerkt met jute, dat voornamelijk toegepast werd in industriële zandzakken, om het geschikt te maken voor interieurprodukten zoals gordijnen.

En dan is er nóg een twist. Lousmijn werd veel gevraagd in New York en Milaan, maar ze heeft Amsterdam er nooit voor op willen geven. Haar bedrijf had de alles zeggende naam ‘LA Colors from Amsterdam’. Amsterdam, en dan met name de nabijheid van vaarwater, is belangrijk voor haar. Lousmijn leeft een dubbelleven als schipper/ textielontwerper. Ze moet in de buurt van water zijn en aan het roer op een boot kan ze echt tot rust komen. Het kan geen toeval zijn dat ze eerst jarenlang boven een scheepswerf woont en werkt, om daarna te verhuizen naar de Graansilo in het IJ. Lousmijn maakt haar eigen keuzes, wat haar en haar werk uniek maakt.


Back to Top